De magische kijker.

De mogelijkheid krijgen om een interactieve installatie te bouwen voor het grootste attractiepark van de Benelux? Dat is natuurlijk een jongensdroom die uitkomt! Voor het park realiseerden we een kijker die tot de verbeelding spreekt voor jong en oud. De magische kijker heeft een plek gekregen langs de Siervijver, waar deze een uitzicht biedt over het water waar de gondoletta bootjes varen. Wanneer je de kijker nadert hoor je al spannende geluiden.

“Zullen we iets echt magisch maken? Augmented Reality naar een compleet nieuw niveau tillen? Maar wat dan? Nou… zullen we gewoon een creatieve brainstorm houden, onze stoute schoenen aantrekken, en met onze resultaten aankloppen bij de Efteling?”

Anton Pieck's originele draken komen eindelijk tot leven!

Met de originele ontwerpen van sprookjes fenomeen en wereldberoemd kunstenaar Anton Pieck, de bedenker en illustrator van het sprookjesbos in de Efteling, hebben we de draken volledig van 2D illustratie getransformeerd naar 3D interactief.

Weersbestendig en hufterproof

Het omhulsel is weerbestendig, hufterproof en zorgt ervoor dat deze unieke kijker 365 dagen in het jaar in de Efteling kan blijven staan. Van waterdichte randen voor de regenachtige dagen tot een verwarmingssysteem die de kijker behoedt van onderkoeling tijdens de winterse periodes.

De eerste kijker ter wereld met markerless augmented reality waar real-time omgevingsinformatie wordt toegepast.

Hybrid Reality op basis van omgevingsinformatie.

De draken die wij hebben toegevoegd aan de al sprookjesachtige wereld van de Efteling, maken gebruik van real-time omgevingsinformatie. De stand van de zon, het moment van de dag en het weer hebben allemaal invloed op de weergave van de animaties.

Hierdoor mengen de mythische draken naadloos in de weergave van de realiteit.

Hoe werkt het?

Neem je een blik in de kijker dan zie je een familie draken over de bootjes en omringende bossen vliegen! Je kunt de draken zien vliegen, zien vuurspuwen of zien landen op het paviljoen. Wanneer ze even uit beeld zijn kun je het geluid volgen met de kijker om ze weer in beeld te laten verschijnen.

MAM! MAM KOM SNEL! ER ZIJN ECHTE DRAKEN!

Jaar

2022

Waar is het te zien?

De droom.

We zijn altijd op zoek naar nieuwe innovatieve uitdagingen, maar mensen kunnen niet vragen naar iets dat ze niet weten. Laat dat nou precies zijn waar wij goed in zijn, dingen doen waarvan ze nog niet bestaan, die nog niet bedacht zijn, of nog niet goed zijn uitgevoerd.

Je kunt niet vragen naar iets dat je niet weet.

Zo zijn we in contact met de Efteling gekomen, we hebben een dromendocument samengesteld, met allerlei innovatieve, creatieve, leuke, verhalende, interactieve elementen, om ze op die manier te inspireren en verrassen. Wat natuurlijk wel een uitdaging was, aangezien de Efteling al decennia lang een baken van creativiteit, originaliteit en vindingrijkheid is. Maar de magische kijker was conceptueel succes, en we konden aan de slag met een proof of concept!

INVENTARISATIE
CONCEPTING
FUNCTIONEEL ONTWERP
INTERACTIE ONTWERP
GRAFISCH ONTWERP
REALISATIE
Efteling Magische Kijker

Een mooi plekje uitzoeken

Om een ervaring te bouwen, die gebaseerd is op ruimtelijke interactie, moeten we natuurlijk wel weten met welke ruimte we kunnen werken. Het blijft een magische kijker, dus het zou zonde zijn om niet gebruik te maken van een grote open ruimte. In overleg met de Efteling hebben we misschien wel het meest panoramische stukje van het hele park weten te reserveren om de kijker te plaatsen. Tegenover de Pagode, aan het water, met een ruim zicht, en dus alle ruimte om onze fantasie op los te laten.

“Het moet een rustieke uitstraling hebben, ook toegankelijk zijn voor kinderen, opgaan in het landschap, weersbestendig & solide zijn, en het sprookjesachtige en magische gevoel van Anton Pieck en de Efteling ademen.”

Concept art, research & prototyping.

We kunnen en willen natuurlijk niet zomaar een willekeurige telescoop neerzetten, behalve de ervaring door de kijker, moet het exterieur aansluiten bij de beleving, en opgaan in de omgeving. Na de definitieve plaats vastgesteld te hebben zijn we aan de slag gegaan met concept art, materiaal onderzoek, techniek, maquettes en prototypes.

Concepting.

We vinden bijna alles leuk, maar hier begint het echt vorm te krijgen, en dat is natuurlijk héél erg leuk. Er zijn talloze schetsen gemaakt, allemaal met voor- en nadelen, op zoek naar het perfecte plaatje. Uiteindelijk was de ultieme combinatie tussen vorm, uitstraling en functie gevonden.

Kan het werken?

De vraag die we ons altijd moeten stellen, aangezien we meestal creatieve uitdagingen aangaan die nog niet bestaan. Daarom bouwen we een ‘Proof of Concept’. Die hoeft niet mooi te zijn, de enige functie die het heeft is bewijzen dat wat we bedacht hebben, ook daadwerkelijk gemaakt kan worden. Een spannend en intensief traject, maar wat een ontlading als het ons dan toch weer gelukt is. Dat was deze keer niet anders en een unieke doorbraak op het gebied van augmented reality.

Doorontwikkelen.

Zodra het proof of concept goedgekeurd is kunnen we door naar het eerste prototype! Steeds meer puntjes op de i, steeds mooier afwerken, de techniek veiligstellen van de weersinvloeden, en ga zo maar door. De laatste loodjes wegen altijd het zwaarst, en in dit geval heel zwaar, want dit massieve apparaat moest ook nog getransporteerd worden naar, en geïnstalleerd worden aan de waterkant in de Efteling.

Lets build it!

We hebben bedacht hoe het er uit komt te zien, we weten ondertussen dat het ook technisch mogelijk is, tijd om een prototype gaan bouwen! Een prototype is een vroeg model van een product, meestal handgemaakt, waarmee optredende krachten, de werking ervan, en/of passing van onderdelen wordt getest en geoptimaliseerd voor productie. Het eerste kindje!

Het eindresultaat

Na een geweldig traject, zijn we hartstikke trots en tevreden over het eindresultaat. Hij staat er, helemaal afgewerkt in stijl, stevig, met prachtige interactieve animaties. De kijker draait al jaren stabiel, en zijn er duizenden positieve reacties op binnen gekomen. Klant blij, bezoekers blij, wij blij.

VISIE

Inspireren, creëren & verrassen
Wij maken belevingen met maatschappelijke impact
Wij pionieren & innoveren
Wij bieden een totaaldienst: van concept tot realisatie