Skip to main content

Wat is Augmented Reality (AR)?

Augmented Reality (AR), oftewel ‘toegevoegde realiteit’, is een technologie die digitale elementen toevoegt aan de echte wereld. Dit kan via een smartphone, tablet, AR-bril of andere gespecialiseerde hardware. In tegenstelling tot Virtual Reality (VR), waarbij gebruikers volledig ondergedompeld worden in een virtuele omgeving, blijft de echte wereld bij AR zichtbaar en worden er extra lagen informatie aan toegevoegd.


De Geschiedenis van Augmented Reality

Hoewel AR nu een opkomende technologie is, gaat de geschiedenis verder terug dan veel mensen denken:

  • 1968: Computerwetenschapper Ivan Sutherland ontwikkelt het eerste ‘head-mounted display’ (HMD), een voorloper van AR-brillen zoals de Microsoft HoloLens.
  • 1990: Tom Caudell, een Boeing-onderzoeker, bedenkt de term ‘Augmented Reality’ om technologie te beschrijven die ingenieurs helpt bij assemblage.
  • 1998: De eerste AR-toepassing in sport wordt gebruikt bij NFL-uitzendingen om de virtuele ‘gele lijn’ weer te geven.
  • 2009: ARKit van Apple en ARCore van Google maken het mogelijk om AR op smartphones toe te passen, wat leidt tot een doorbraak van AR in het dagelijks leven.
  • 2016: Pokémon GO wordt een wereldwijd fenomeen en bewijst dat AR massaal omarmd kan worden door consumenten.
YouTube player

Waar wordt Augmented Reality toegepast?

AR wordt in diverse industrieën gebruikt en verandert de manier waarop we werken, leren en consumeren.

1. Retail & E-commerce

AR maakt het mogelijk om producten virtueel uit te proberen voordat je ze koopt. Enkele toepassingen zijn:

  • Hoe hang ik mijn TV op in de woonkamer (Vogels app)
  • Virtuele paskamers voor kleding en brillen (bijv. Zalando, Warby Parker).
  • AR-make-up testen (L’Oréal’s Modiface).
  • Meubels visualiseren in je huis (IKEA Place-app).
wat is augmented reality - Ikea Place app

2. Gezondheidszorg

AR wordt steeds belangrijker in de medische sector:

  • Chirurgen gebruiken AR-brillen om real-time patiëntgegevens te zien tijdens operaties.
  • Fysiotherapeuten kunnen patiënten begeleiden met AR-bewegingsinstructies.
  • Medische studenten trainen met interactieve 3D-modellen.

3. Onderwijs & Training

AR brengt educatie naar een hoger niveau:

  • Leer meer in het museum met Augmented Reality zoals in het Noordbrabants Museum in Den bosch
  • Geschiedenis- en biologielessen worden interactiever met 3D-modellen van historische gebouwen of menselijke organen.
  • AR helpt monteurs en technici met real-time instructies zonder een handleiding te lezen.

4. Vastgoed & Architectuur

AR helpt architecten en makelaars:

  • Virtuele woningbezichtigingen zonder fysieke aanwezigheid.
  • AR-modellen voor stadsplanning en interieurontwerp.

5. Gaming & Entertainment

Naast Pokémon GO wordt AR breed ingezet in gaming:

  • AR escape rooms en interactieve musea, zoals het Markiezenhof in Bergen op Zoom
  • Live sportwedstrijden met real-time AR-analyses.

Video: Omroep Brabant doet verslag over de interactieve tafel en het Markiezenhof, die flink gebruik maken van augmented reality.

6. Productie & Industrie

AR wordt ingezet in fabrieken voor:

  • Real-time montagesystemen en foutdetectie.
  • AR-ondersteunde reparatie en onderhoud van machines en appartatuur.

Hieronder zie je een voorbeeld met een Hololens van het Fraunhofer FIT Smart Glasses Experience Lab laat zien hoe je op afstand hulp kunt inschakelen en met augmented reality lagen kunt toevoegen die uitleg geven.

YouTube player

7. Marketing & Reclame

Merken gebruiken AR om interactieve advertenties en merkervaringen te creëren:

  • Virtuele billboards en AR-ervaringen in winkels.
  • AR-gebaseerde social media filters (bijv. op Instagram en Snapchat).

Welke tools en software worden gebruikt voor Augmented Reality?

Verschillende tools en platforms maken AR-ontwikkeling toegankelijker:

AR Development Platforms:

  • ARKit (Apple) – Voor iOS-ontwikkelaars, geoptimaliseerd voor iPhones en iPads.
  • ARCore (Google) – Android’s tegenhanger van ARKit.
  • Vuforia – Een AR-engine die objectherkenning ondersteunt.
  • 8th Wall – WebAR-platform dat AR direct in browsers mogelijk maakt.

Hardware voor AR:

  • Microsoft HoloLens – Een high-end AR-headset voor industriële toepassingen.
  • Magic Leap – Een AR-headset voor mixed reality-ervaringen.
  • Snapchat Spectacles – AR-brillen gericht op sociale media.
De Hololens wordt uitgetest bij Wij Doen Dingen

Wat kost het om Augmented Reality te implementeren?

De kosten van AR-implementatie variëren sterk afhankelijk van het project. Hier is een indicatie van de kosten. Dit is een algemeen overzicht en niet specifiek voor augmented reality projecten van Wij Doen Dingen.

Type AR-projectKostenindicatie
Simpele AR-filter (bijv. Instagram/Snapchat)€5.000 – €20.000
AR-e-commerce toepassing (bijv. virtuele paskamer)€20.000 – €50.000
AR mobiele game (bijv. Pokémon GO)€50.000 – €500.000+
AR trainingstool voor industrie of gezondheidszorg€50.000 – €250.000
High-end AR-app voor brillen (bijv. HoloLens)€100.000 – €1.000.000+

Factoren zoals complexiteit, hardwarevereisten en contentproductie beïnvloeden de uiteindelijke prijs.


De toekomst van Augmented Reality

AR zal de komende jaren nog verder evolueren. Enkele trends en ontwikkelingen zijn:

1. AR-brillen worden mainstream

Momenteel zijn AR-brillen nog duur en vooral zakelijk gebruikt. In de toekomst kunnen ze smartphones vervangen als primair digitaal scherm.

Mark Zuckerberg mobiele toekomst brillen augmented
Mark Zuckerberg met een augmented reality bril (foto ter illustratie)

2. WebAR wordt steeds krachtiger

WebAR (AR via een browser zonder apps te downloaden) zal meer bedrijven in staat stellen om AR toegankelijk te maken voor hun klanten.

3. 5G en AR: een gouden combinatie

Snellere internetverbindingen zorgen voor geavanceerdere AR-ervaringen met real-time interactie.

4. Artificial intelligence en Augmented Reality smelten samen

Kunstmatige intelligentie kan AR verrijken door slimmere objectherkenning en gepersonaliseerde ervaringen te bieden. De Matchdart HALO bevoorbeeld is een ring om een dartbord die automatisch leest en telt wat de scores zijn. Die worden door een ai stem omgeroepen. En dat zou dus in principe automatisch in elke taal kunnen.

5. AR in de Metaverse

AR zal een sleutelrol spelen in de opbouw van de Metaverse, waarin digitale en fysieke werelden in elkaar overlopen. Metaverse of metaversum is het gehele netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin de gebruikers, vaak door middel van avatars, interactief kunnen rondkijken en interageren. Veel films tonen al werelden gebaseerd op de metaverse (The Matrix, Tron, Totall Recall, Ready Player One, Free Guy).


Conclusie

Augmented Reality is een baanbrekende technologie die steeds meer toepassingen krijgt in diverse sectoren. Met de verdere ontwikkeling van AR-brillen, WebAR en AI, wordt deze technologie steeds toegankelijker en indrukwekkender. Bedrijven die nu investeren in AR, kunnen zich onderscheiden en klaarstomen voor een digitale toekomst.

Wil je zelf AR integreren in je bedrijf, op de werkvloer, bij een beurs of opvallen met gewoon een erg coole app? Neem contact op met een Wij Doen Dingen om de mogelijkheden te bespreken!

Op de hoogte blijven? Schrijf je gratis in op onze nieuwsbrief!

We spammen niet! Lees ons privacystatement voor meer info.

Leave a Reply