Gemeente Tilburg

Tilburg Fietst!

Tilburg is gek op fietsen en dat mag iedereen weten. Tilburg fietst! is een campagne met promotie acties om iedereen op de fiets te krijgen en het gebruik van de fiets te belonen.

Wij verzorgden in 2009 en 2011 de activiteiten en evenementen rond Tilburg fietst! In opdracht van de gemeente en met behulp van sponsoren en ondernemers uit de regio organiseerde we een scala aan ludieke en vooral leuke acties om het fietsbeleid in de stad te promoten. De nadruk van de campagne lag op het belonen van de fietsers in Tilburg.

Verjaardag dag van de fiets
In Tilburg werd het 160-jarige bestaan van de fiets uitgebreid gevierd. Zo was er een fietsenflashmob, je kon je fiets laten verven en fietsers kregen een glaasje champagne.

Omroep Brabant, 2011

2011: het jaar van de fiets

Heel het jaar door organiseerde Wijdoendingen onder de campagne 'Tilburg fietst!' heel het jaar door acties om de Tilburgse fietser in de watten te leggen. Het hoogtepunt van het jaar: 'de verjaardag van de fiets'. In samenwerking met enthousiaste sponsoren uit de stad werd op het Pieter Vreedeplein een fiets de lucht in gestuurd met behulp van enorme heliumballonnen. De winnaar van de loting binnen de online community van Tilburg fietst! mocht aan het einde van de dag de fiets in ontvangst nemen.

Op het Pieter Vreedeplein kon men fietsen ‘laten pimpen’. Een fietskunstenaar beschilderde de fietsen en voorzag deze van allerlei ludieke accessoires en toverde de fietsen om tot ware kunststukjes.De gratis fietsenstallingen werden voorzien van een rode loper met gouden poortjes. Fietsers werden als V.I.P. behandeld door Piccolo’s en kregen een glas champagne of sap aangeboden. Fietsverwenteams beloonde fietsers met fietsgadgets en een kleine opknapbeurt in de binnenstad. Ook versierde ze fietsen met slingers en ballonnen!

Robothond

Wijdoendingen ontwikkelde tijdens het jaar in samenwerking met de kunstenaars Bert Vogels en Thomas Rutgers een interactieve robothond die volledig bestaat uit fietsonderdelen. De waakhond maakte mensen die hun fiets op het plein bij het beest wilde stallen aan het schrikken en maakte omstanders aan het lachen. Vooral de jongste bezoekers van het plein waren erg onder de indruk van de robothond, die wild ging blaffen en rinkelen als men te dichtbij kwam. De hond werkte met bewegingssensoren en een infraroodsensor. Hoe dichterbij mensen bij de hond kwamen hoe harder en bozer deze ging blaffen en rinkelen.

De pers was ruim vertegenwoordigd met filmploegen, fotografen en journalisten. De actie is gepubliceerd in newsitems, artikelen en interviews in o.a. De Pers, De Standaard, Kidsweek, Bright-Magazine en Het Parool.

"In Tilburg maakte een blaffende robothond wildparkeerders aan het schrikken"

Het Parool, 2011

Gedichtendag

De gemeente Tilburg verraste op de dag van de poëzie fietsers met een dankwoord voor het nemen van de fiets in de vorm van een gedicht. Verschillende gedichten, waarvan een groot deel speciaal voor de gelegenheid geschreven werden door het Tilburg fietst! aan fietsen met een satijnen strik bevestigd. Ook werden er persoonlijk gedichten uitgedeeld en voorgedragen aan fietsers die aankwamen of vertrokken uit de binnenstad.

Tijdens het jaar vonden er nog verschillende kortingsacties plaats om fietsers te belonen, werd de Tilburgse Fiets Afhandel Centrale omgebouwd tot fietsweeshuis en waren promotieteams actief om de campagne Tilburg Fietst! doorlopend te promoten.


“Een frisse wind,
het staal tussen de benen,
denkend aan Jimmy van Boudewijn de Groot,
trotseerde ik met kind
voorop het stuur de stenen,
het water dat uit de hemel goot.”

Gedichten voor fietsers, Wijdoendingen

Wall of Frame

The Wall of Frame (Week van de fiets, 2009)

Een groot tijdelijk kunstwerk werd centraal in de binnenstad geplaatst. “The Wall of Frame” was een meters hoge sculptuur volledige bestaande uit fietsen. Verschillende lokale fotografen en kunstenaars werden ingezet om de wanden van “The Wall of Frame” te vullen.

'De Boom' van Fietswielen wilde de positieve bijdrage, die alle fietsers gezamenlijk leveren aan het milieu, zichtbaar maken in de publieke ruimte. Elke fietser is op deze manier onderdeel van de grote boom en daarmee van een duurzame oplossing voor mobiliteit.

2009: de week van de fiets

Tijdens de week van de fiets deden honderden Tilburgse scholieren een aanval op het wereldrecord fietsbellen. Het concert vond plaats onder begeleiding van optredens van het zangduo David & Baptise en de popgroep Chipz!. Fietsbelconcert werd behandeld in het NOS Jeugdjournaal. Batiste & David schreven een lied om het fietsen in de stad te promoten, 'Hier Op Mijn Fiets'. In de Tilburgse binnenstad zijn ter promotie van de fietscampagne een commercial en een videoclip opgenomen waarin Batiste en David als vrolijke fietsers een hoofdrol vervullen.

Als symbool voor het evenement werd er een groot tijdelijk kunstwerk centraal in de binnenstad geplaatst. Honderden fietsen rondom het station van Tilburg werden tijdens de week 's nachts tegelijk voorzien van een gloednieuwe LED-lamp. Dit zorgde voor een mooi verlicht schouwspel op Tilburg Centraal. Het Fiets Promo Team hielp in de week het winkelende publiek zijn aankopen veilig op de fiets mee naar huis te nemen door splinternieuwe fietstassen uit te delen en tijdens de 'Opstap Dag' konden tilburgers een proefrit maken op een breed assortement van gekke fietsen in de binnenstad.

BMX-Lightbike ( Jaar van de fiets, winter 2011 )

Top BMX’er Mark Vos vertoonde gewaagde stunts op een NEON verlichte BMX stuntfiets. Tijdens zijn show werden aan fietsers mutsen en fietslampen uitgedeeld! Zo werd veilig en verlicht fietsen tijdens de donkere wintermaanden onder de aandacht gebracht tijdens het jaar van de fiets.