Pokémon GO breekt professionele Augmented Reality-markt open

Augmented reality, de technologie bestaat al jaren

Pokémon GO breekt professionele Augmented Reality-markt open.

Sinds de introductie van Pokémon GO op 6 juli in Australië en de VS weten we niet wat we meemaken. Waar je voor de nieuwste i-Phone nog voor de lokale Apple store ging liggen, hadden zelfs voor de eerste launch in ons land al meer dan 2 miljoen (!) spelers het spel, die ze via handige omwegen hadden gedownload.

Een gouden cocktail; Pokemon & GPS-driven Augmented Reality.

Deze superhype met zoveel gretigheid in de markt kan alleen maar verklaard worden door een gouden cocktail: de bekendheid van de Pokémon creatures bij een hele generatie (20-35 jarige) Nintendo-ninja’s, de geweldige mogelijkheden van de huidige generatie smartphones, de GPS-driven Augmented Reality appearances en een ongewoon slim en ‘evolving’ gameplay. WOW! Dat wil je spelen. Daar ga je de straat voor op. Daar loop of fiets je kilometers voor. Poké-stops, gyms, eggs, levels. Nieuwe taal, nieuwe communities. Je hebt elkaar wat te te vertellen. Je kunt met elkaar hogere levels bereiken. Als de narrative van Pokémon GO zich verder blijft ontwikkelen dan hebben we er een spel bij dat zal blijven evolueren, onderdeel wordt van het dagelijks leven. Here to stay! Pokémon GO maakt in een klap AR (augmented reality) mainstream, bekend bij een groot publiek.

Pokemon Go laat miljoenen mensen kennis maken met Augmented Reality.

In ons team van Wij Doen Dingen zijn we helemaal enthousiast over deze ontwikkeling. Niet dat Pokémon GO nou zulke briljante AR-toepassingen laat zien. Het is eerlijk gezegd allemaal lekker simpel, zorgen dat de Pokémons ergens op een fysieke plek verschijnen. Toegevoegd aan de realiteit, maar niet met de ambitie om de Pokémon daadwerkelijk in de omgeving te laten integreren. Geeft niets. De gameplay is echt gaaf, met krachtige drivers en mooie scoreborden en inmiddels hebben miljoenen mensen in een paar weken tijd kennis gemaakt met AR.

Augmented reality, de technologie bestaat al jaren.

Wij bij Wij Doen Dingen zijn er al ruim 6 jaar mee bezig. Ooit begonnen we met markers die een virtuele laag activeerden. Dan kon je bij een gebouw of kunstwerk informatie bieden in de vorm van tekst of video. Zo haalden we ooit de kunstpagina’s van de New York Times met ons unieke Museum of Stolen Art. Wat later konden we de objecten zelf en/of hun GPS-positie de AR-app laten activeren. Dat zijn we steeds slimmer gaan doen en nu kunnen we in de werkelijkheid dingen laten gebeuren die volkomen natuurlijk in de werkelijkheid passen. Compleet met beweging, schaduwen en geluid.

Mixed Reality met de Microsoft Hololens

Dat opent een oneindig aantal mogelijkheden. In de medische praktijk, in de techniek, in vormgeving, in beleving, in training, in communicatie, in... ja waar eigenlijk niet. En het wordt allemaal nog mooier. Wij werken al met de Hololens, waarmee je hologrammen kunt delen met je holo-partner die aan de andere kant van de wereld zit. Nog even en dan krijgen we de Pokémon GO HOLO. We zien dat in 2016 AR voor professionele toepassingen voorgoed is open gelegd door Pokémon GO. Mensen verwachten van hun ziekenhuis, hun bouwmarkt, hun school, hun leisure park of hun kabelbedrijf mooie AR apps om informatie te delen en belevingen te delen. Hier opent zich een enorme arbeidsmarkt, want het maken van elegante en scherpe AR-apps is een vak apart. In 3D en motion moet je nou eenmaal gewoon veel tijd steken. Dat weten we uit ervaring!

Cyril de Vroom
Datum: 28-08-2016

We nodigen je uit om mee te denken (en discussiëren) over dit onderwerp. Neem gerust contact op met ons, we praten graag met je verder.