THE FUTURE OF RETAIL

'TECHNOLOGIE WORDT EEN GAME-CHANGER IN THE RETAIL INDUSTRIE'

Hoe zien wij de toekomst van retail?

Retailers in de toekomst zullen zich meer gaan richten op merkbeleving en de 

interactie met de klant. Nieuwe technologie gaat hierin een belangrijke rol spelen. Winkels worden de 'showroom' van een merkbeleving: een plek waar je kan passen, waar je komt voor persoonlijke service, maar misschien niet eens meer een plek waar je komt om kleding uit de rekken te pakken en af te rekenen bij de kassa. Graag nemen we je mee voor een kijkje in de retail-ervaring van de (nabije) toekomst..

Het internet van dingen

In de nabije toekomst zullen het niet vooral mensen zijn die in verbinding zijn met het het internet, maar producten. Producten zullen op elkaar en op de mobiele apparaten van klanten reageren en informatie uitwisselen. Dit biedt retailers van de toekomst de mogelijkheid tot een nieuwe manier van interactie met hun klanten en zal werknemers de tools bieden om klanten beter te

kunnen bedienen en hun bedrijfsprocessen beter te optimaliseren. Ook biedt het real-time klant informatie (big data) in-store, voorheen alleen beschikbaar in online retail.


Retail experience in-store, at home, everywhere..

De Retail diensten van de toekomst zullen niet alleen instore plaatsvinden, ook in de kledingkast thuis, op straat, online en in de smart-devices van klanten. Sluitingstijden zullen niet hetzelfde betekenen als vroeger en klanten zullen steeds meer op hun eigen manier hun aankopen doen.

De spiegel in de paskamer, billboards, etalages, reclame-drukwerk, aangeboden producten, zullen met elkaar in verbinding staan, reageren op klanten, gebruikersgedrag en integraal een Retail en Brand- Experience bieden specifiek gericht op de betreffende klant.

Mogelijkheden Intelligent Surface + Kleding App

Interactieve displays in-store gaan veel mogelijkheden bieden op het gebied van User Experience en verkoop van producten. De displays kunnen klanten gaan herkennen en zich verbinden met de smart-devices van de klant om zo toegang te krijgen tot hun persoonlijke shopping-profiel. Denk hierbij aan informatie zoals eerdere aankopen, persoonlijke voorkeuren en social media profielen van de klant.

Een virtuele kledingkast of 'wardrobe-app' zou al mogelijk zijn in een kledingwinkel. Een klant kan dan via in-store displays, tablet of smartphone door de eigen kledingcollectie 'bladeren', producten vergelijken en bijvoorbeeld zien welke schoenen het beste passen bij het jurkje wat men thuis in de kast heeft hangen. Ideaal om je outfit uit te breiden.

Door (fysieke) kleidingstukken te herkennen kan een display in de winkel suggesties voor artikelen tonen die de outfit compleet zouden kunnen maken. De suggesties kunnen rekening houden met seizoenen, de laatste mode, de opgegeven voorkeuren, voorgaande aankopen en wat vrienden (social media) kochten of leuk vinden. Via de app of de interactieve in-store display kan direct de juiste maat besteld worden en dan thuis worden bezorgd. 

Brand experience & service in de paskamer

Spiegelwanden in en buiten de paskamers kunnen met verrijkt worden met verschillende vormen van interactie. Door het gebruik van Gesture Control (besturing met gebaren) zou op het oppervlak een interface aangestuurd kunnen worden. Klanten zouden met een dergelijke interface toegang kunnen hebben tot een scala aan diensten. Browsen door het aanbod van de winkel, suggesties krijgen die de artikelen die je past aanvullen, het online bestellen van producten of deze toevoegen aan je online winkelmandje. 

Een kleine toevoeging zoals een vertraging in het beeld van de Spiegel, zodat je kan zien hoe de outfit eruitziet aan je rugzijde of de spiegelwand een foto van je outfit laten maken die je online kan delen, kan al een enorme verrijking zijn voor de klant. Door het gebruik van Augmentend Reality technologie kan het spiegelbeeld ook een uiting worden van een product campagne. Het getoonde spiegelbeeld kan veranderen en reageren op de producten in het pashokje, geheel in stijl met de campagne rond het product.

Let your product do the talking

In de nabije toekomst worden locaties en producten in-store gekoppeld aan digitale informatie. Door met je smartphone of tablet dichtbij een artikel te zijn, wordt er dan informatie over het product getoond op je mobile device. Prijzen of pluspunten van het product kunnen worden getoond, een reclame video, een review van het product door andere klanten, een vergelijking met andere

producten, 'share opties' voor social media, of laat de klant het product direct betalen via de telefoon of voor later toevoegen aan hun digitale winkelmandje.


Interactief window shoppen

Een interactieve winkelruit kan de klant de mogelijkheid bieden (zelfs na sluitingstijd) het aanbod van de winkel te bekijken als digitale weergave. Met een simpele beweging (door gebruik te maken van Gesture Control) zoek je wat moois uit, bekijk je informatie en voeg je het toe aan je winkelmandje op je smartphone. Direct betalen en laten bezorgen? Dat kan natuurlijk ook! Naast het bieden van diensten zoals toegang geven tot de online shop kan de ruit ook ingezet worden om een brand experience te bieden door op een opvallende en directe manier de interactie aan te gaan met het winkelende publiek. Stel je eens voor dat de nieuwe schoenen uit de collectie met passanten meeloopt, of dat klanten herkend kunnen worden zodat de winkelruit specifieke informatie kan bieden die van toepassing is op de betreffende voorbijganger. Een interactieve winkelruit of etalage kan een nieuwe collectie zo op een opvallende manier onder de aandacht brengen door een origineel concept toe te passen en direct interactie op te zoeken met het publiek. Ook na sluitingstijd!